FH 16 - różnica ciśnień w poduszkach L/P strona

Dział dla miłośników jak i użytkowników VOLVO wagi ciężkiej.
ODPOWIEDZ
GT_FH16
V
V
Posty: 3
Rejestracja: 2023-01-28, 19:37
Imię: Grzegorz
VOLVO: FH 16
Silnik: D16C610
Rok: 2011
Przebieg: 580000
Status: Offline

FH 16 - różnica ciśnień w poduszkach L/P strona

Post autor: GT_FH16 » 2023-01-28, 22:24

Witam,

Volvo FH16 600 2010r 8x4 (1oś prowadząca skrętna, 2oś pomocnicza podnoszona skrętna, 3 i 4 oś pędne mosty/zwolnice) całe na pneumatyce.

Problem polega na różnicy ciśnienia w poduszkach między lewą a prawą stroną na mostach (3,4oś).

Opowiem w skrócie jak do tego doszło/doszedłem. Jeżdżę tym autkiem jakiś czas i zauważyłem że lewa strona auta wyżej stoi niż prawa. Generalnie rzuciło mi się to w oko kilka dni po zmianie opon. Auto ma zabudowę burtową z żurawiem samochodowym (HDS) zamontowanym z tyłu. Więc jak zmieniałem koła to 'cyk' siłownik lewej/prawej nogi i auto ma koła w górze... tylko że manewr lewej strony troszkę przesadziłem i auto całe dość mocno się skręciło. Pomyślałem że to pewno dla tego :( cięgno które idzie z mostu do czujnika poziomowania zamontowanego w ramie z lewej strony na pewno się "rozciągnęło".

Zdecydowałem że naprawię to przy akcji serwisowej auta.

Ostatnimi dniami auto trafiło na warsztat (serwis olejowy diagnostyka etc) powiedziałem mechanikowi żeby opuścić zawieszenie tylne o kilka cm w dół, ponieważ troszkę za wysoko stoi i gdy podpinam przyczepę to dyszel przyczepy nie jest w poziomie.

Mieliśmy komputerem opuścić ale wyszło że L/P cięgno zostało lekko skrócone. Wyszło elegancko, wysokość mnie zadowalała. Wszystko wydawało się że jest jak być powinno.
I po przejechaniu kilkudziesięciu km tył wywindował na maxa w górę (komunikat że auto nie wypoziomowane) pilot nie reaguje hebel baterie OFF nic nie pomaga. Dojechałem do garażu i zaczęła się diagnostyka.... Podpięty komp serwisowy zero błędów... Auto jakby żyło własnym życiem... Góra... Trochę w dół.... Za chwilę znowu psssyk góra.... A poziomowanie z pilota nie działa....
Sprawdzamy parametry co pokazują czujniki... I wtedy wyszło że czujnik ciśnienia w poduszkach pokazuję różnicę. Wydawało by się to jasne że właśnie dlatego widziałem tą różnicę wysokości... Ale generalnie to zbieg okoliczności że po skróceniu cięgien wyszła ta sytuacja...
Czujniki wysokości pokazują jedną stała wartość 1.61 i 0.61.... i generalnie nie reagują jak odkręciłem cięgno i palcami kręcę potencjometrem .... Odpielismy wtyczkę od lewego czujnika poziomowania (pilot zaczął działać)....

Generalnie to jeszcze sprawdziłem instalacje z prawej strony pod kabiną (banan)... Zmieniłem lewy potencjometr na nowy... Pilot działa poziomuje etc... Ale nadal widzę na 'palca' że poduszki z lewej strony więcej mają nabite powietrzna niż te z prawej....

Wiem że to długa opowieść i przeczytanie może już zniechęcić ale może ktoś pomoże:)
Coś tam będę samemu działał i czekał że może ktoś będzie miał trafną radę... Wiem że może bez wizyty w serwisie i kalibracji się nie obejdzie ale żeby dojść co z tymi ciśnieniami...

RUssshhhh!!! ^_^

Awatar użytkownika
bodzioklb
VOLV
VOLV
Posty: 520
Rejestracja: 2017-01-15, 11:02
Imię: Boguslaw
VOLVO: XC70
Silnik: D5
KW/KM/NM: 210/460
Rok: 2009
Był na spocie: 0
Średnie spalanie: 7,5
Przebieg: 0
Lokalizacja: Kluczbork
Status: Offline

FH 16 - różnica ciśnień w poduszkach L/P strona

Post autor: bodzioklb » 2023-01-28, 23:39

Primo - na tym forum są miszcze od osobówek
Secundo - jaka masz pewność że czujniki są prawidłowe i pokazują właściwe wartości?
Nie masz tak że każda ośka ma czujnik wychylenia a oprócz tego są czujniki ciśnień?
Za poziomowanie nie odpowiadają jedynie czujniki na poduchach ale również czujniki wychylenia osi.

Nie wiem Jak w roczniku 2010, ale w nowszych jest również coś ala żyroskop który poziomuje auto równolegle do dzialania, tego co pokazują czujniki ciśnień i czujniki wychylenia osi

To nie jest takie proste jak ci się wydaje l, bo np staniesz jednym kołem na dużym kamieniu to co? Auto ma ci się wypoziomować?

Daj auto do serwisu który się na tym zna - kręcenie potencjometrami i skracanie cięgien to jest duciarstwo w czystej postaci....

GT_FH16
V
V
Posty: 3
Rejestracja: 2023-01-28, 19:37
Imię: Grzegorz
VOLVO: FH 16
Silnik: D16C610
Rok: 2011
Przebieg: 580000
Status: Offline

FH 16 - różnica ciśnień w poduszkach L/P strona

Post autor: GT_FH16 » 2023-01-29, 13:20

Hej

No właśnie się tego obawiałem... Bo z doświadczenia mechanicy to nie bywają na forach z wiadomych powodów... A ci 'miszcze' to teoria i to grubo niedouczona...

Nie chcę ani nie będę się tu rozczulał ale... Ten post napisany jest jak widzę w Volvo Trucks więc?


Proszę o przemyślane porady... Można na PM

GT_FH16
V
V
Posty: 3
Rejestracja: 2023-01-28, 19:37
Imię: Grzegorz
VOLVO: FH 16
Silnik: D16C610
Rok: 2011
Przebieg: 580000
Status: Offline

FH 16 - różnica ciśnień w poduszkach L/P strona

Post autor: GT_FH16 » 2023-01-30, 08:33

Temat zamknięty .

ODPOWIEDZ

Wróć do „VOLVO Trucks”