Re: Historia Volvo

Dział dla miłośników jak i użytkowników VOLVO wagi ciężkiej.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wilson
Administrator
Administrator
Posty: 3641
Rejestracja: 2006-01-10, 23:40
Imię: Bodzio
VOLVO: Było 960 / S80 II / XC60
Silnik: B6304S / D5244T4/ B6324S5
KW/KM/NM: 150/204/267 136/185
Rok: 2007
Był na spocie: 60
Średnie spalanie: 10
Przebieg: 311000
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Status: Offline
Kontakt:

Re: Historia Volvo

Post autor: wilson » 2006-01-13, 22:55

Obrazek

KILKADZIESIĄT LAT POSTĘPU

Historia samochodu ciężarowego jest naprawdę intrygująca, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę rosnące znaczenie transportu ciężarowego.

Kiedy firma Volvo wyprodukowała swój pierwszy samochód ciężarowy pod koniec lat dwudziestych XX w., samochody ciężarowe postrzegano jedynie jako transport uzupełniający w stosunku do wozów konnych, kolei i transportu morskiego. Dzisiaj samochody ciężarowe są głównym narzędziem transportu towarowego, od którego zależy właściwe funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa.

Oto historia naszych samochodów ciężarowych, dekada po dekadzie. Ośmielamy się stwierdzić, że pod wieloma względami jest to również historia rozwoju nowoczesnych samochodów ciężarowych w ogóle.


Miłej lektury.


LATA DWUDZIESTE

Obrazek

W SZALONYCH LATACH DWUDZIESTYCH
Lata dwudzieste XX wieku były okresem gwałtownego rozwoju samochodów ciężarowych i transportu ciężarowego. We wczesnych latach dwudziestych samochody ciężarowe były często wyposażone w napęd łańcuchowy i pełne, gumowe opony. Kiedy pierwszy samochód ciężarowy Volvo, nazwany "Serią 1", zjechał z linii produkcyjnej w 1928 r., oczom Szwedów ukazał się pojazd z wałem napędowym, pneumatycznymi oponami i w pełni zabudowaną kabiną kierowcy.

Samochód ciężarowy Serii 1 nie dysponował jednak wielką mocą: był wyposażony w skromny 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy zaledwie 28 KM, a maksymalna waga ładunku była ograniczona do 1500 kg (połowy masy pojazdu). Mimo to ów wczesny samochód ciężarowy, ze względu na swą solidną i wytrzymałą konstrukcję, często używany był do przewożenia ładunków o masie dwukrotnie przekraczającej dopuszczalną normę.


LATA TRZYDZIESTE

Obrazek
ZDOBYWANIE NOWYCH OBSZARÓW
Do roku 1932 lekkie i średnie samochody ciężarowe Volvo nie były zbyt nowoczesne, miały hamulce na dwa koła, a w samych kołach - drewniane szprychy. Istniało wyraźne zapotrzebowanie na mniejszy, nowocześniejszy samochód ciężarowy. Powstałe w odpowiedzi na to zapotrzebowanie serie LV71 i LV73 okazały się bardzo popularne. Można powiedzieć, że dzięki ich popularności firma Volvo stała się w połowie lat trzydziestych głównym eksporterem samochodów ciężarowych.

Najbardziej radykalnym krokiem naprzód w tym okresie było przemieszczenie silnika samochodu ciężarowego, do tej pory montowanego za przednią osią, do przodu i nad oś przednią, co znacznie poprawiło rozkład obciążeń osi. Rezultatem tej innowacji były samochody ciężarowe Volvo LV8 i LV9, dwie bardzo popularne serie, które pod koniec lat trzydziestych zyskały status standardowych szwedzkich samochodów ciężarowych.


LATA CZTERDZIESTE

Obrazek

SAMOCHODY CIEŻAROWE IDA DO WOJSKA
Pierwszą połowę lat czterdziestych zdominowała II wojna światowa. Oznaczało to duże spowolnienie wzrostu sprzedaży cywilnych samochodów ciężarowych. Na szczęście klienci wojskowi nie pozostali bierni i firma Volvo stała się głównym dostawcą szwedzkich sił zbrojnych. Podczas II wojny światowej szwedzkiej armii dostarczono tysiące samochodów ciężarowych "Roundnose" w modelu standardowym, o uproszczonej konstrukcji, a także w modelu z napędem na wszystkie koła.

Na serię samochodów ciężarowych "Roundnose", wprowadzonych pod koniec 1939 r. jako modele "1940" składało się wiele pojazdów o podobnym wyglądzie, lecz różnych zastosowaniach transportowych. Na przykład przód pojazdu był dostępny w przynajmniej trzech wyraźnie różnych długościach. Seria samochodów ciężarowych "Roundnose" była chyba najpopularniejszą serią samochodów ciężarowych Volvo aż do czasów serii F, wprowadzonej w latach 70.


LATA PIĘĆDZESIĄTE

Obrazek

ERA DYNAMIKI
Żadne chyba dziesięciolecie nie miało takiego znaczenia dla rozwoju samochodów ciężarowych, co lata pięćdziesiąte. Silniki benzynowe i podstawowe silniki wysokoprężne ze spalaniem przed komorą sprężania zostały zastąpione przez wydajne silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem. Pojawienie się mocniejszych, bardziej wydajnych silników przyczyniło się również do powstania cięższych i dłuższych zestawów drogowych.

Jednym z najbardziej znanych samochodów ciężarowych wszechczasów był model "Titan", wprowadzony w 1951 r. W 1954 r. jako pierwszy samochód ciężarowy został on wyposażony w silnik z turbodoładowaniem. Rezultat był zadziwiający: przy wzroście masy o zaledwie 25 kg, wydajność silnika uległa zwiększeniu o 35 KM (ze 150 KM do 185 KM).


LATA SZESĆDZIESIATE

Obrazek

KRÓL SZOS
W latach sześćdziesiątych samochód ciężarowy został niekwestionowanym królem transportu. Stało się tak w znacznej mierze dzięki jego uniwersalności oraz temu, że krajowa i międzynarodowa infrastruktura dróg osiągnęła stan umożliwiający szybki i wydajny transport ciężarowy. W Szwecji zaś wypuszczono na rynek kabiny z certyfikatami bezpieczeństwa.

Firma Volvo wprowadziła też samochód ciężarowy Titan TIPTOP/F88/G88. Znaczenia tych modeli samochodów ciężarowych w historii firmy Volvo Trucks nie sposób przecenić. Przechylana kabina zapewniała jeszcze lepszy dostęp do podstawowych elementów, niż w przypadku samochodu ciężarowego serii N. Była sprawdzana w testach zderzeniowych i oferowała bardzo dobre warunki noclegowo-bytowe dla jednego lub dwóch kierowców. Nie sposób nie wspomnieć też o nowym silniku, skrzyni biegów i elementach podwozia.


LATA SIEDZIEMDZIESIĄTE

Obrazek

NOWE STANDARDY BEZPIECZEŃSTWA
W latach siedemdziesiątych pojawiły się nowe, elektryzujące serie samochodów ciężarowych, które w przyszłych latach miały wyznaczać kierunki rozwoju branży: Volvo F10/F12 (z wersją Globetrotter).

W latach sześćdziesiątych firma Volvo utworzyła specjalny dział, zajmujący się poprawą bezpieczeństwa i ergonomii pracy.

Wynikiem jego działalności były samochody ciężarowe F10/F12, które ustanowiły zupełnie nowe standardy ergonomii i bezpieczeństwa. Na przykład kabina była montowana na podwoziu za pomocą zawieszenia spiralnego, co stwarzało bardziej komfortowe warunki pracy, znacznie ograniczając zarazem bóle pleców kierowcy. Nowe samochody ciężarowe serii F były też wyposażone w bardzo duże powierzchnie szyb, przyczyniające się do poprawy widoczności i "aktywnego bezpieczeństwa" (oznaczającego zmniejszanie ryzyka wypadków).


LATA OSIEMDZIESIATE

Obrazek

TROSKA O ŚRODOWISKO

W latach osiemdziesiątych samochody ciężarowe stały się jeszcze bardziej wyrafinowane. Silniki stały się lepsze, mocniejsze i przede wszystkim bardziej przyjazne dla środowiska. Na rosnącej popularności zawieszenia pneumatycznego skorzystali nie tylko kierowcy; zyskały na niej również towary i nawierzchnie dróg.

Kiedy firma Volvo w lecie 1985 r. wprowadziła na rynek wysokowydajne samochody ciężarowe z rodzin FL6 i FL7/FL10, była to demonstracja siły. Obie rodziny pojazdów stanowiły całkowitą nowość i odznaczały się cechami innowacyjnymi w porównaniu z samochodami ciężarowymi konkurencji, operującymi w tym samym sektorze branży. Rodzina FL7/FL10 przedstawiała zupełnie nową klasę samochodów ciężarowych, łącząc wydajność i niewielką masę poprzednika, samochodu ciężarowego F7, z opcjonalnym mocnym silnikiem o pojemności 10 l i mocy do 318 KM.


LATA DZIEWIĘĆDZIESIĄTE

Obrazek

WEJŚCIE W ERE INFORMATYKI

Lata dziewięćdziesiąte upłynęły pod znakiem troski o środowisko. Wyrażała się ona w wydajniejszych zespołach pojazdów oraz, wprowadzonej pod koniec dekady, integracji z rozwiązaniami informatycznymi - takimi jak system Dynafleet 2.0, który zapewnia przedsiębiorstwom transportowym i kierowcom narzędzia poprawiające efektywność i bezpieczeństwo transportów.

Naturalnym dalszym krokiem firmy Volvo było skupienie się na pracach konstruktorskich bazujących na serii F10/F12/F16; równie oczywista jednak była potrzeba rozpoczęcia prac nad zupełnie nową generacją silników, mających zastąpić silnik o pojemności 12 l. Rozpoczęły się prace nad radykalnie nowatorskim silnikiem, "D12". Po raz pierwszy w Europie wysokowydajny silnik wysokoprężny został wyposażony w elementy typowe dla zaawansowanych silników sportowych, takie jak górny wałek rozrządu i cztery zawory na cylinder.


WIEK XXI

Obrazek

POJAZD NA NOWE TYSIAC LECIE

W nowym tysiącleciu utrzyma się zapotrzebowanie na różnorodne samochody ciężarowe i transport ciężarowy. Choć priorytetami pozostaną wydajność i niskie koszty transportu, to duże znaczenie będą miały bezpieczeństwo, ergonomia pracy i troska o środowisko.

Kiedy w lutym 2000 r. rozpoczął się międzynarodowy pokaz samochodów ciężarowych Amsterdam Truck Show, publiczność z przyjemnością powitała europejską wersję Volvo NH12e – produkt zaawansowanej technologii, odpowiedź na nowe tysiąclecie. Ten samochód ciężarowy, napędzany przez ultranowoczesny, elektronicznie sterowany silnik wysokoprężny D12C z bezpośrednim wtryskiem, może zostać wyposażony w informatyczne narzędzie Volvo, system Volvo Dynafleet 2.0


źródło
Volvo Trucks
:pisz:

Niedostępny do odwołania...

http://www.paradavolvo.pl" onclick="window.open(this.href);return false; 523 z 570
1:44 " onclick="window.open(this.href);return false;

:) Volvo 960 - zazdrość w oczach sąsiadów! :)

Prezesowóz - "Bo Volvo to nie Ałdi, nie stoi na każdym winklu"

"Sześć cylindrów mnie napędza chociaż w domu głód i nędza"

ODPOWIEDZ

Wróć do „VOLVO Trucks”