Strona 1 z 3

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-03, 20:55
autor: gogi
Witam serdecznie , z uwagi na to, że nigdy nie miałem doczynienia z samochodami dużej masy a dokładniej ciągnikami siodłowymi mam kilka pytań.
Jak skonstruowane jest zaczep siodła z przyczepą, czyli jak to sie podczepia i takie tam?
Czy podczas gdy załącza sie rotarder zapalają się światła stopu?

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-03, 21:40
autor: dz0rdasz
Gogi :P Niemiałeś doczynienia z ciągnikami a wiesz do czego służy retarder.
To i napewno wiesz jak wygląda siodło ;) Sprawa prosta , odciągasz rączkę rygla ,cofasz pamiętaając aby ustawić naczepę na łapach tak ażeby płaszczyzna siodła ślizgała się lekko po ramie naczepy.Jeśli Ciągnik na poduszkach sprawa prościejsza,większość ma pilota sterowania ciśnienia w poduszkach i tym pilotem możesz korygować wysokość ustawienia ciągnika wzgllędem naczepy. Rygiel zaskakuje samoczynnie , wysiadasz korbką chowasz łapy w naczepie, podpinassz przewody i w pędzel :lol: Chamując retarderem światła stop nie zapalają się. Zdałem egzamin? :mrgreen:

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 08:35
autor: gogi
Tak to właśnie wygląda, że kategorie prawa jazdy mam wszystkie ale nigdy nie miałem doczynienia z takim sprzętem, a nie ukrywam że przejechał bym się takim wózkiem :D , potoczną terminologię znam bo rocznie 140 tyś km spędzam za kółkiem, więc na CB słyszy się czasami coś ciekawego :D , o tego konia to pytam tylko dlatego,że widziałem na własne oczy jak odpiął się kierowcy z volva FH12, wyjeżdżając z parkingu :o

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 10:50
autor: dz0rdasz
Musiał mieć siodło wygiełdane , albo komuś podpadł i ten ktoś odbezpieczył rygiel siodła gdy tamten gościł w barze :mrgreen: Bo i takie numery robią popaprańcy :?

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 11:07
autor: gogi
Na szczęście oparła mu się naczepa na podporze, ja myślałem,że normalnie walnie na bok :o , a co dalej to nie wiem bo pojechałem :|

A jakim zestawikiem śmigasz?

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 11:55
autor: maskek
Ja zawsze myslalem ze tam jest jakas kontrolka co inforumuje czy siodlo jest zaryglowane czy nie.

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 18:04
autor: dz0rdasz
Gogi :) Miałem ciągnik Scanie 113M i naczepę wywrot, obecnie mam Scanię 113H oryginalna wywrotka 3 osiowa + przyczepa wywrot. Może to nie najnowszy model ale własny :P Niemam z nią problemów zarobiła bardzo dużo ;)

Maskek- Niema kontrolki w ciągniku sygnalizującej zapięcie siodła, chyba że jestem dotyłu z nowościami.

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 19:22
autor: gogi
dz0rdasz, to kiedys muszę wybrać się z toba na przejażdżkę Scacanką :D

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-04, 20:41
autor: dz0rdasz
Daleko niemasz, zapraszam :-)

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-03-07, 19:30
autor: gogi
dz0rdasz, powoli sie rozwijam, niedługo jadę do Holandii po Volvo FL6 14 paletowe :D , więc będziemy mieli powoli o czym gadac :lol:

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-10, 01:04
autor: sco500
dz0rdasz pisze:Chamując retarderem światła stop nie zapalają się.
No akurat w Scanii sie zapalaja. Pozdrawiam

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-10, 01:20
autor: ub40
sco500, ...w każdym pojezdzie wyposażonym w retarder światła stop zapalają sie / zawodowo Scania ALB/ :mrgreen:

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-10, 01:28
autor: sco500
OK.Zauwaz ze byla to tylko odpowiedz na post dz0rdasza. Pozdrawiam

[ Dodano: 2007-10-10, 01:28 ]
Co to jest ALB :?:

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-10, 01:35
autor: ub40
sco500, ..ALB to autobus przegubowy komunikacji miejskiej, oczywiście Scania

[ Dodano: 2007-10-10, 01:41 ]
sco500, jasne że zauważyłem

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-11, 20:06
autor: dz0rdasz
W mojej babci (Scania 113M) stop nie zapala się, być może coś mam zepsute :?
W drugiej 113H nie mam tego problemu bo niema retardera :lol:

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-18, 16:07
autor: vito37
ub40 pisze:...w każdym pojezdzie wyposażonym w retarder światła stop zapalają sie
Otóż nie w każdym pojeździe, np: w Volvo się nie zapalają (i zapewne kilku innych)

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-18, 17:20
autor: sco500
vito37 pisze:w Volvo się nie zapalają
O ile mi wiadomo to Volvo nie ma retardera tylko V.E.B. :roll:

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-18, 22:10
autor: vito37
Troche mnie zaskoczyłeś tym stwierdzeniem bo jednak Volvo posiada retarder.
Produkuje je m.in firma Voith
http://www.voith.pl/index.php?ReadFile=" onclick="window.open(this.href);return false; ... p&%20Poz=1

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-18, 22:26
autor: ub40
vito37, jeżeli się nie zapalają to znaczy że jest usterka..muszą się zapalać ponieważ retarder jest uruchamiany pedełem hamulcowym

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-19, 07:13
autor: Swedol
ub40, Adaś błąd. Retarder jako urządzenie dodatkowe w aucie nie jest uruchamiane pedałem hamulca zasadniczego tylko dodatkową dźwignią lub przełącznikiem. Foty za chwilę.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-19, 07:19
autor: sco500
Swedol,pedalem hamulca tez.np. Scania 4 seria.

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-19, 07:59
autor: Swedol
sco500, To powiedz coś więcej, czy to jest na stałe czy jest dodatkowy przełącznik uruchamiający retarder.

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-19, 08:39
autor: sco500
W Scanii 4-tej serii sa dodatkowe i dzwigienka i przelacznik.Wlaczajac sam przelacznik retarder nie dziala.Dopiero po nacisnieciu hamulca zasadniczego retarder wspomaga w/w hamulec.Druga opcja jest ''zaznaczanie'' przy pomocy pedalu hamulca zadanej predkosci zjazdu.Przelacznik jest ciagle wlaczony.Lekko naciskajac 1 raz pedal hamulca zaznacza sie predkosc.Ten sam efekt jest przy nacisnieciu przycisku na dzwigience retardera.Wtedy przelacznik jest wylaczony.Jesli chcemy kontrolowac zjazd z gory recznie uzywamy pieciostopniowej dzwigienki.Na ostatnim,piatym poziomie dodatkowo uruchamia sie hamulec silnikowy czyli tzw. klapa na wydechu,dlawienie. :shock: Tak to przynajmniej wyglada w Scanii 4 a w R jest niemalze identycznie. Pozdrowienia.

[ Dodano: 2007-10-19, 08:49 ]
Swedol,wydaje mi sie tak na 99% ze na ostatnim zdjeciu (MAN) ta dzwigienka gorna (krotsza) jest tylko do uruchamiania hamulca silnikowego.Nie retardera.Przez 3mies jezdzilem TGA i do tego to sluzylo.Oczywiscie sa wersje z retarderem ale w/w raczej nie.Nizsza (dluzsza) dzwigienka do tempomatu.

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-19, 08:55
autor: Swedol
sco500, czyli jednak zaczyna się od wyłącznika. Przy pokazanych przeze mnie dźwigienkach czynność aktywowania i włączenia wykonywana jest tylko tym przełącznikiem.
Ale teraz już jest jasność tematu.

Re: Pytania o duże volvo.

: 2007-10-19, 09:01
autor: sco500
P.S.Tak na marginesie,to dzis wlasnie wrocilem na swoja Scanie.Przez zaniedbanie serwisu miala powazna awarie silnika,delikatnie mowiac. Przez ostatnie 4 tyg jezdzilem Volvo FH 440,XL, i jest tak : swietny silnik (jak na swoja moc),perfekcyjna skrzynia biegow I-Shift,wg. mnie najlepszy automat w ciezarowkach,i katastrofalna kabina.Mala,ciasna,nieporeczna. A widzialem podwojne obsady w takiej kabince.Chyba musi byc dramat :lol:

[ Dodano: 2007-10-19, 09:02 ]
Swedol pisze:Ale teraz już jest jasność tematu.
Mysle ze tak. ;)