Volvo Trucks rozwija ESP dla najcięższych

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Falcon
Przyjaciele
Przyjaciele
Posty: 889
Rejestracja: 2008-08-25, 21:37
VOLVO: V40
Silnik: 1.9Di (D4192 T2)
KW/KM/NM: 70/95/190
Rok: 1999
Był na spocie: 21
Średnie spalanie: 6,0l ON
Przebieg: 245
Lokalizacja: WLKP
Status: Offline
Kontakt:

Re: Volvo Trucks rozwija ESP dla najcięższych

Post autor: Falcon » 2009-08-11, 03:05

Obrazek

Opracowany przez Volvo nowy układ ESP może być stosowany w każdym zestawie drogowym, od ciągników siodłowych z naczepą do wieloczłonowych zespołów pojazdów. Oznacza to, że nowa wersja ESP obejmuje większość zastosowań związanych z transportem materiałów niebezpiecznych, takich jak np. paliwa.

Wypadki z udziałem tyko jednego pojazdu, polegające na przewróceniu się lub wypadnięciu samochodu ciężarowego z drogi, stanowią połowę wszystkich wypadków samochodów ciężarowych, w których ludzie giną lub odnoszą poważne obrażenia.

Minimalizacja ryzyka przewrócenia lub „złożenia się" zestawu drogowego to jedna z najważniejszych dróg do ograniczenia liczby wypadków samochodów ciężarowych - mówi Carl-Johan Almqvist, nowy dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo. - Cieszymy się, że możemy oferować ten system w naszych pojazdach FE, FM i FH. Dzięki temu, więcej klientów ma szansę wykorzystać jego zalety.

Poważne wypadki tego typu mają również istotne konsekwencje ekonomiczne, w postaci uszkodzonych samochodów ciężarowych, przyczep i ładunków.

- Wybór układu ESP to dla firmy transportowej doskonała inwestycja. Testy zderzeniowe i próby drogowe pojazdów bez układu ESP i wyposażonych w ten układ pokazują, że układ stabilizacji toru jazdy zwiększa bezpieczeństwo we wszystkich sytuacjach grożących przewróceniem się lub poślizgiem - mówi Martin Palming, menedżer projektu ds. ESP.

Działaniem układu ESP steruje komputer zbierający dane z różnych źródeł, takich jak czujniki prędkości obrotowej kół (ABS), układ kierowniczy oraz czujniki przyspieszenia wzdłużnego i bocznego. Na podstawie tych informacji komputer na bieżąco ocenia, czy pojazd jest narażony na przewrócenie się lub poślizg. Reakcja układu ESP polega na selektywnym uruchamianiu hamulców poszczególnych kół w samochodzie ciężarowym i/lub przyczepie. W razie potrzeby układ zmniejsza również prędkość obrotową silnika.

Indywidualne hamowanie kół, w celu przywrócenia właściwego toru jazdy, ma miejsce przede wszystkim w sytuacjach grożących poślizgiem pojazdu.

W przypadku wykrycia ryzyka poślizgu na śliskiej nawierzchni lub wysokiego zagrożenia przewróceniem się pojazdu, interwencja ESP polega w pierwszej fazie na zredukowaniu prędkości obrotowej silnika, a następnie selektywnym uruchamianiu hamulców w celu ustabilizowania zespołu pojazdów.

Materiał filmowy (ENG)

źródło: mojeauto.pl
Żyj zawsze tak abyś nigdy nie został sam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Artykuły”