Szyby boczne w Volvo - słaba ochrona przed ultrafioletem UVA vs. szyby laminowane
: 2018-07-30, 13:51
Szyby boczne w Volvo zapewniają niestety najsłabszą ochronę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi UVA wśród 15 analizowanych marek aut w nowym badaniu naukowym. Szyby w Volvo XC60 2015 mają ochronę na poziomie 61%. Jedynie Ford daje równie słabe szyby boczne, wszystkie inne marki lepiej blokują promieniowanie ultrafioletowe z boku auta.
Wysoką ochronę przed UVA zapewniają jedynie boczne szyby laminowane. Wiele osób zastanawia się czy zamawiać boczne szyby laminowane do nowego Volvo. Okazuje się, że warto - nie tylko ze względu na lepsze wyciszenie auta i ochronę przed wybiciem szyby, ale i skuteczną ochronę przed rakotwórczymi promieniowaniem ultrafioletowym UVA. Można ew. okleić szyby bezbarwną folią - opcja tańsza i dostępna w używanych autach.
Okazało się przy okazji, że cena auta w ogóle nie ma wpływu na jakość szyb bocznych:
"Badanie wykazało, że nie było korelacji między ceną pojazdu i stopniem ochrony UVA szyby bocznej. Innymi słowy, droższe pojazdy nie gwarantowały większej ochrony UVA dla kierowców. Dlatego konsumenci, którzy kupują bardziej kosztowne samochody powinny mieć świadomość, że wyższe koszty pojazdu nie gwarantują pełnej ochrony UVA od strony bocznego okna. Z luksusowych modeli w tabeli, Rolls Royce zapewnił wysoką ochronę okna bocznego UVA (91% i 97%), podczas gdy Ferrari (64% i 62%) i Lamborghini (66%) były wśród najniższych ze wszystkich samochodów w tym badaniu. Zabezpieczenie okna bocznego wielu mniej kosztownych pojazdów, takich jak Chevrolet, Hyundai, Scion, Toyota, Honda, Kia i VW były wyższe niż niektórych luksusowych samochodów, takich jak BMW, Ferrari i Lamborghini. Przednie szyby oferowały konsekwentnie wysoką ochronę oczu i twarzy kierowcy przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA, dzięki warstwie plastiku w laminowanej przedniej szybie (który zapewnia skuteczną ochronę przed UVA).
Nawet w najnowszych samochodach okna boczne zapewniały średnio niewielką ochronę przed ultrafioletem UVA. Między poziomem ochrony przedniej szyby a bocznej była duża różnica nawet w najnowszych samochodach - zaledwie 15,6% samochodów ma wysoki poziom (> 90%) bocznej ochrony od UVA."
Cały artykuł naukowy z lutego 2018 (PDF):
https://symbiosisonlinepublishing.com/ophthalmology/ophthalmology28.pdf
Wysoką ochronę przed UVA zapewniają jedynie boczne szyby laminowane. Wiele osób zastanawia się czy zamawiać boczne szyby laminowane do nowego Volvo. Okazuje się, że warto - nie tylko ze względu na lepsze wyciszenie auta i ochronę przed wybiciem szyby, ale i skuteczną ochronę przed rakotwórczymi promieniowaniem ultrafioletowym UVA. Można ew. okleić szyby bezbarwną folią - opcja tańsza i dostępna w używanych autach.
Okazało się przy okazji, że cena auta w ogóle nie ma wpływu na jakość szyb bocznych:
"Badanie wykazało, że nie było korelacji między ceną pojazdu i stopniem ochrony UVA szyby bocznej. Innymi słowy, droższe pojazdy nie gwarantowały większej ochrony UVA dla kierowców. Dlatego konsumenci, którzy kupują bardziej kosztowne samochody powinny mieć świadomość, że wyższe koszty pojazdu nie gwarantują pełnej ochrony UVA od strony bocznego okna. Z luksusowych modeli w tabeli, Rolls Royce zapewnił wysoką ochronę okna bocznego UVA (91% i 97%), podczas gdy Ferrari (64% i 62%) i Lamborghini (66%) były wśród najniższych ze wszystkich samochodów w tym badaniu. Zabezpieczenie okna bocznego wielu mniej kosztownych pojazdów, takich jak Chevrolet, Hyundai, Scion, Toyota, Honda, Kia i VW były wyższe niż niektórych luksusowych samochodów, takich jak BMW, Ferrari i Lamborghini. Przednie szyby oferowały konsekwentnie wysoką ochronę oczu i twarzy kierowcy przed szkodliwym działaniem promieniowania UVA, dzięki warstwie plastiku w laminowanej przedniej szybie (który zapewnia skuteczną ochronę przed UVA).
Nawet w najnowszych samochodach okna boczne zapewniały średnio niewielką ochronę przed ultrafioletem UVA. Między poziomem ochrony przedniej szyby a bocznej była duża różnica nawet w najnowszych samochodach - zaledwie 15,6% samochodów ma wysoki poziom (> 90%) bocznej ochrony od UVA."
Cały artykuł naukowy z lutego 2018 (PDF):
https://symbiosisonlinepublishing.com/ophthalmology/ophthalmology28.pdf